onsdag 4. mars 2015

Kremet rødbetsalat med spelt og mandler

Hvis du (som meg) fra tid til annen lager en cashewbasert "ost", kan du bruke den til flere ting enn du tror. Bruk den som dip, ha den på brø, pizza eller bruk den i en grateng. Men du kan også bruke den i salatdressing! Dette er kanskje min favorittlunsj for øyeblikket. Varier som du vil og lag gjerne dobbelt opp - den holder seg 4-5 dager.



Dette kan du for eksempel bruke
1 dl kokte speltkjerner (evt hvete, bygg)*
1 liten rødbet
1 stor håndfull spinatblader
noen grønne bønner hvis du har, evt litt strimlet kål el. lignende
en neve mandler eller valnøtter**

Dressing
1 spsk cashewost, yoghurt eller lignende
1 spsk olivenolje
1 ts sennep
1 spsk sitronsaft
1 ts balsamico
salt og pepper
evt litt chilisaus

* jeg har også brukt hvite bønner før, det ble også kjempegodt. Det kan være litt greit noen ganger hvis man ikke har tid til å koke kjerner, men har en boks stående.
** her har jeg ristet mandler og vendt dem i litt lønnesirup mens de var varme.


1. Skrell rødbeten og skjær i veldig tynne skiver (jeg brukte en potetskreller). Bland med bønner, spelt, kål og spinatblader.

2. Bland sammen alle ingrediensene til dressingen og fordel den godt over salaten. Ta kanskje litt først og smak deg frem i tilfelle du ikke trenger alt. Server kanskje med en ekstra dæsj cashewkrem? Smaker ekstra godt etter et døgn i kjøleskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar