tirsdag 11. februar 2014

Dal (indisk linsegryte/suppe)

Denne posta jeg for veldig lenge siden, men siden jeg lager den ganske ofte og syns jeg har forbedret den litt siden da legger jeg den ut på nytt. Det øverste bildet er en versjon jeg lagde i dag uten gulrot og squash, bare med ovnsgrillet paprika. Gjorde gryta ekstra fyldig og god! Justerte også krydderene i oppskriften etter den, men hvis kjøkkenet ditt ikke er så godt utstyrt kommer du egentlig langt bare med karry og litt kardemomme.

Jeg lager alltid ekstra mye av den og fryser ned i porsjoner. Da er det smart å ha den ganske tykk, for da kan man tilsette en del vann når man skal tine den (det går mye fortere da) og så får man suppe istedet. Lettere enn omvendt iallefall, hvis man vil variere litt. Men poenget er uansett at den er god på begge måter, og det er bare å variere mengden vann og kokosmelk. Man kan selvfølgelig også utvide den frosne porsjonen litt ved å tilsette ekstra linser, og hvis man vil ha en litt annen variant tilsette litt andre grønnsaker.


(3-4 porsoner, ca 20 kroner)
Dal
1 løk, finhakket
2 fedd hvitløk, revet
1 spsk revet ingefær
1/2 chili uten frø, finhakket
1-2 ts karry
1 knivspiss nellik*
1 laurbærblad*
1 ts korianderfrø*
1 ts paprikakrydder*
1 ts spiskommen*
1/2 ts kardemomme
1/2 ts gurkemeie (kun for farge)
2 røde paprika
1 tomatboks
3,5 dl røde linser
ca 6 dl vann
2/3-1 boks kokosmelk

*inngår som regel i garam masala, hvis du vil bruke det istedet. Da ville jeg også vurdert å droppe karry.


1. Skyld linser og kok dem opp med vannet. Gjør klar grønnsakene og fres løk, hvitløk, chili og ingefær i litt olje. Når det er litt blankt, tilsetter du krydderne, setter ned varmen litt og lar det frese noen minutter.

2. Ha i hakkede grønnsaker, la surre i 10-15 minutter før du tilsetter tomat, linser med vann (som sikkert er nesten ferdigkokte nå). La småkoke i ca 20 minutter og tilsett kokosmelk, eventuelt litt mer vann. Spis, eller la koke enda litt til. Jo lenger jo bedre! Smak til med salt.

Tips
Ta litt limesaft på toppen! God kontrast til det kraftige og litt søte.
Hvis du vil grille paprikaen først for en ekstra søtlig og fyldig smak, tar du bare litt olje på og legger dem under grillelementet i ovnen (200 grader) og lar stå i ca 15 min. Særlig med paprika (egentlig også squash) gjør det en stor forskjell. Det kan også være godt å mikse litt med stavmikser (forsiktig!) så smaken av grønnsakene blir godt fordelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar